fredag 20 februari 2009

Automatisk innehållsförteckning

I detta inlägg behandlar vi en mycket användbar funktion, automatisk innehållsförteckning.
Börja med att göra din rubriker till riktiga rubriker. Gör detta genom att markera din rubrik, och sedan välja en rubrik i word så som bilden visar, t ex "Rubrik 1".
Markera sedan din underrubrik och gör även den till en "riktig" rubrik, välj förslagsvis "rubrik 2" så som bilden visar. Fortsätt med att att markera och rubricera alla dina rubriker.Markera först högst upp på sidan, så du inte får innehållsförteckningen mitt i texten.
Välj nu fliken "Referenser" högst upp, fortsätt sedan genom att klicka på fliken "Innehållsförteckning" och sedan "Automatisk innehållsförteckning1"

Du möts nu av denna bild, med rubriknamn och sidnummer:
Om du nu har gjort några ändringar medan du skrivit texten, t ex ändrat rubriknamn, skrivit in mer text så att rubrikerna har hamnat på andra sidor än vad de låg på innan eller lagt till ytterligare rubriker, så misströsta inte - hjälp är påväg.. Bilden visar ett antal exempel på vilka ändringar som kan ha skett.
Högerklicka nu på din innehållsförteckning, välj "Uppdatera fält" i listan.
Du får nu upp den grå rutan som visas på bilden, välj "Uppdatera hela tabellen" om du vill att både namn och sidnummer ska uppdateras, om du bara vill uppdatera sidnummer väljer du naturligtvis "Uppdatera endast sidnummer".
Resultatet blir detta, sidnummer och rubriknamn är uppdaterade.

1 kommentar:

  1. Mycket bra och tydlig instruktion! Bra jobbat!

    SvaraRadera